user_photo

Koncentracja w pracy - jak ją poprawić?

Koncentracja to umiejętność zawężania swojej uwagi i skupiania się tylko na konkretnych rzeczach, które aktualnie masz do zrobienia. Osoby, które z łatwością koncentrują swoją uwagę i nie dają się rozproszyć, są bardziej efektywne w pracy. Szybciej pracują, mają czas na zajęcia poza pracą, a ich mózg mniej się męczy ponieważ nie traci energii na rozpraszające myśli lub zajęcia.

Jeśli jesteś w pracy i trudno ci się skupić na wykonywaniu zadania, to oznacza, że masz problemy z koncentracją. Warto się tym zająć i świadome podejść do swojej zdolności do koncentrowania się. Nieterminowe wywiązywanie się z zadań, błędy w analizach, gubienie wątku, trudności w zrozumieniu sensu zagadnienia, zanik błyskotliwości – to wszystko może być przyczyną problemów z koncentracją.

Koncentracja w pracy – być tu i teraz

Koncentracja to umiejętność, którą się trenuje – celem jest rozwinięcie świadomości, aby w każdej chwili być „tu i teraz”. Pierwszym krokiem w treningu koncentracji jest zauważenie momentów, w których twoja uwaga odpływa i świadome przywrócenie jej do „tu i teraz”. Ważne jest, aby nie zagłębiać się we wszystkie myśli, które przychodzą do twojej głowy. Podobnie nie musisz angażować się we wszystkie rozmowy w pracy – zwłaszcza towarzyskie, które dotyczą osobistych spraw. Rozmawianie na tematy zupełnie nie związane z pracą – na przykład opowiadanie o tym, co sobie ostatnio kupiłeś, aktywuje mózg w zupełnie innych obszarach niż te, które są związane z pracą nad danym zadaniem. Ponowne zaangażowanie mózgu do pracy jest w związku z tym kosztowne energetycznie – mózg musi wygasić połączenia związane z opowiadaniem o sprawach osobistych i uaktywnić te związane z wykonywaniem pracy. W perspektywie całego dnia to męczy mózg i bardzo obniża koncentrację.

Ćwiczenie jogi poprawia koncentrację w pracy

To może być dla ciebie zaskakujące, ale koncentrację możesz ćwiczyć nie angażując w ogóle swojego mózgu w intensywne ćwiczenia intelektualne. Wystarczy się zrelaksować i pozwolić swojej uwadze płynąć, nie koncentrując się na żadnej rzeczy. Jak to zrobić? To bardzo proste. Wystarczy ćwiczyć jogę.

To ćwiczenie jogi wspiera koncentracje i możesz wykonać je w swoim domu:

Stań na podłodze. Rozstaw nogi na szerokości bioder. Podnieś jedną nogę i oprzyj ją na wewnętrznej stronie uda, jak najwyżej tylko potrafisz. Stojąc na jednej nodze, podnieś obie ręce nad głowę i złącz dłonie. Stój w tej pozycji i oddychaj głęboko. Następnie zmień nogę i powtórz ćwiczenie.

Porady, dzięki którym poprawisz koncentrację w pracy:

Oprócz ćwiczeń jogi należy też zastosować się do kilku porad, dzięki którym poziom skupienia uwagi utrzyma się na wysokim poziomie przez długi czas.

Oto kilka porad poprawiających koncentrację w pracy:

- rób przerwy podczas pracy, w czasie których pij dużo wody

- utrzymuj porządek w swoim miejscu pracy, dzięki temu twoja uwaga nie będzie rozproszona

- sporządź listę spraw, które masz wykonać w ciągu dnia – od najbardziej do najmniej pilnej i stosuj się do niej

- jeśli czujesz, że twoja koncentracja się obniża, sięgnij po gorzką czekoladę

- jeśli w twoim życiu miało miejsce trudne zdarzenie, o którym nie możesz przestać myśleć i zaburza twoją koncentrację w miejscu pracy, to zadbaj o swój komfort psychiczny i udaj się do terapeuty, i opowiedz o tym, co cię trapi 

- ograniczaj bodźce, które mogą zaburzać twoją koncentrację (głośna muzyka, portale społecznościowe)

 

Autor: Alicja Czyrska 

 

TAGI DO ARTYKUŁU

#rozwój osobisty #kariera #motywacja #efektywność #rozwijaj karierę #szukaj pracy #Cel zawodowy #SMART #HumanBrand #wskazówki #prawo pracy #coaching #mentoring #administracja #urzędnik #mózg #produktywność #efektywność #praca w biurze #korporacja #sukces